Image by Melissa Askew

BALANS, ÅNGEST OCH ORO

Att må dåligt är början till något nytt.
Prata med mig i samtalsterapi eller coaching på min mottagning beläget lugnt och centralt i Stockholm.

 

BALANS I LIVET

Ja vad är egentligen balans i livet? Att arbete och fritid står i bra relation till varandra? Att det finns tid och plats för familj, vänner, kärlek, kreativitet, personlig utveckling?
Eller jobba, äta, sova? Hur har du det?

Ångest och oro

Det är lätt att identifiera sig med sina oros-tankar och känslor. Viktigt att komma ihåg då är att vi har tankar och känslor men vi är så mycket mer än våra tankar och känslor.

Ångest är jobbigt

När det är som värst kan man få panikångestattacker med fysiska symtom. Det är bland den värsta känsla du kan känna och du vill bara bort från situationen. Det kan kännas som en klump i halsen, att du är konstant kissnödig, får kramp i benen, tryck över bröstet, kvävningskänslor, handsvett, illamående, yrsel, flyktkänslor, sömnsvårigheter, hjärtklappning, tunnelseende, känsla av att vara blockerad och låst. Symptomen för ångest är den samma som för rädsla = en överlevnadsstrategi.

Ångest en naturlig reaktion

Ångest är en naturlig reaktion vid hot eller fara. Nervsystemet i kroppen larmar och signalerar att vi är i fara och att vi ska skydda oss. 


Tre olika reaktioner:

  • Flight – fly från situationen

  • Fight – kämpa för sitt liv

  • Freeze – spela död.

Det här händer

När vi får ångest går vårt sympatiska nervsystem igång, det förbereder kroppen till att fly, eller slåss, dvs  fysisk aktivitet. Vi andas häftigare, fördelning av blod går till armar och ben, till armarna för att vi ska kunna slåss och till benen, för att vi ska kunna fly, springa iväg därifrån.  Vi blir tomma i huvudet för just nu finns det inga komplicerade problem som ska lösas utan det är bara ren, skär överlevnad.


Fly och slåss och fokus-seendet för att kunna fly, är mycket ändamålsenligt, så att vi inte tar in några andra intryck än att bara vara fokuserad på att fly. Blodfördelning när hjärtat pumpar snabbare = hjärtklappning, spänd i kroppen – ångestattack. Alla symtom är ofarliga och beror på att kroppen för en stund prioriterar våra viktigaste organ för att överleva.

Ångesten blir bara värre om man försöker undvika den. Bra att veta är att en ångestattack alltid går över av sig självt efter 10-20 minuter. Om inte vår kropp reagerat på detta sätt, skulle vi aldrig överlevt som art, utan blivit uppätna av vilda djur.

Några råd hur du kan minska din ångest:

  • Acceptera att du är rädd och att ångesten finns där, så minskar den automatiskt av sig självt. 

  • Andas i fyrkant; blunda och föreställ dig en fyrkant. Följ med blicken från den vänstra sidan till högra sidan, samtidigt som du räknar till fyra, låt sen blicken gå från övre höger hörn till nedre höger hörn, räkna samtidigt till fyra. Gå tillbaka till vänster nedre hörn osv. 

  • Ta några lugna djupa andetag, andas in räkna till fem, paus, andas ut, räkna till sex, paus, osv 

  • Rör på dig, fysiskt. Rörelse är jätteviktigt för att kroppen ska producera må-bra-hormoner, som motverkar ångest. Det bästa är att ta en lång promenad ute i naturen.

  • Värme lindrar, ta ett varmt bad, dusch, bada bastu, sitt ute i solen, svep in dig i varma filtar

  • Det är viktigare än någonsin att du äter och sover bra. För lite sömn gör dig mer sårbar för ångest. Skräpmat och godis är det sämsta du kan sätta i dig, ät ordentlig frukost, lunch och middag så förbättrar du ditt tarmsystem och din tarmflora, där stora delar av alla må-bra hormon produceras.


När du känner oro hela tiden

En del människor har oro hela tiden – generell ångest, GAD. Deras system är hela tiden förhöjt. De är rädda för förändringar.

Det handlar om katastroftankar; missa bussen, mannen dör, barnen blir mobbade i skolan. Hela tiden är de fokuserade på att en katastrof kommer att inträffa. De söker läkarhjälp för smärta, muskelvärk, ledvärk. Är väldigt deprimerade och spända och befinner sig i ständig beredskap. Men de är inte i första hand högpresterande. Dessa personer har en hög risk att dö i hjärt- och kärlsjukdom på grund av högt stresspåslag då de biter ihop, ofta drabbas av övervikt, högt blodtryck och är långtidssjukskrivna. Inte sällan fick de förr diagnosen fibromyalgi och amalgamförgiftning.


Inte sällan får dessa personer en ren muskelvärkdiagnos som i sin tur kan leda till depression och paniktillstånd. GAD börjar oftast i barndomen. Vanligast är det hos kvinnor med kontroll med begränsning.


Behandling av GAD

Det är viktigt att lära sig om ångestsyndrom och stressymptom, fysisk aktivitet, rörelse, cirkulation, avslappning, och mindfulness.

Tvångstankar, som oro att man inte låst dörren, stängt av spisen, upprepa vissa saker eller ord för sig själv eller om man känner sig tvingad att räkna i vissa mönster behöver brytas.

Tvångshandlingar OCD är skrämmande, obehagligt, rituella handlingar. Vissa typer av handlingar kommer smygande i barndomen. En del självläker, en del blir ett livslångt beteende om inga läkemedel sätts in.  Till viss grad är det normalt, beroende på tiden som man ägnar sig åt det här tvånget.

 

BOKA IN ETT FÖRSTA MÖTE

Boka in ett förutsättningslöst första möte - halva priset 425:

Skicka gärna ett sms till 072- 577 55 50
med önskemål om tid/datum för samtal
eller fyll i nedan formulär.

Tack för ditt meddelande!