Image by Kitera Dent

NEDSTÄMDHET, LÄTTARE DEPRESSION OCH SMILING DEPRESSION

Att må dåligt är början till något nytt
Prata med mig i samtalsterapi eller coaching på min mottagning beläget lugnt och centralt i Stockholm.

 

NEDSTÄMDHET OCH LÄTTARE DEPRESSION

Alla människor blir deprimerade någon gång i livet. Är du dessutom kvinna och yngre kan det vara mer sannolikt att du lättare blir nedstämd och deprimerad. Samt om depression finns i släkten och eller du varit deppad tidigare. Depression är en av de vanligaste diagnoserna i dagens samhälle, så du är inte ensam.

En kris kan utlösa en depression

Det som utlöser depressionen kan vara stora livshändelser som sorg, trauman, förlora jobbet, skilsmässa. Det kan även vara stressande omständigheter i livet som att bli sjuk. Därför är det viktigt att återhämta sig efter en svår influensa till exempel, annars finns risk för depression. Andra orsaker kan vara en flytt, sämre ekonomi eller om skyddet av; socialt stöd, vänner och kontakt med familjen saknas.

Så här kan det kännas

Du kan ha varit nedstämd och orolig samt haft sömnstörningar varje natt i minst 2 veckor och finner inte någon glädje i ditt liv.


Då är du deprimerad:

  • Du upplever att du inte kan förändra din situation, att du känner dig instängd och fångad.

  • Du har en betydande viktupp- eller nedgång.

  • Du undviker att träffa vänner, tackar nej till allt, har mycket låg energi, trött, orolig och känner ångest

Det är svårt att skilja på ångest och depression, då de som är deprimerade ofta har ångest. Vi är olika sårbara som individer, tål olika sorts stress, har olika sorts gener och barndom. De som är deprimerade har en ständig jämn hög stressnivå. Därför är det viktigt att komma ur en depression. Den går över av sig självt, men det tar tid och du får räkna mellan 4 och 9 månader.

För att må lite bättre brukar motion kunna hjälpa. Långa promenader, ute i naturen är bra, men också att gå och prata med någon.


Jag arbetar med lättare depressioner och blandar flera psykoterapier; Psykosyntes, KBT, Schematerapi och Self Compassion (självmedkänsla)

Smiling depression – den leende depressionen - glad på utsidan ledsen på insidan

”Smiling depression” den dolda depressionen eller den leende depressionen. Depressionen är lurig för den kan vara dold även för en själv.

Många tror att om man är deprimerad så är man apatisk och lider, orkar inte jobba eller göra någonting alls. Men det stämmer inte på alla människor. Vid en leende depression, känner man sig sorgsen, otillräcklig, får panik-attacker, har låg självkänsla, sover dåligt och har tankar om värdelöshet. Men ändå håller man upp en fin fasad utåt, går till jobbet, träffar vänner, lever ett aktivt socialt liv med många intressen. Man är ”lycklig” och ler utåt mot andra. Men innerst inne har man sällan roligt och fast man gör saker som man egentligen tycker är kul har man svårt att njuta av dem.

Några kännetecken på Smiling depression:

  • Det krävs en enorm viljestyrka för att komma upp på morgonen, att fixa hår och make-up och ta sig till jobbet. När man väl är på plats, sätter man på sig masken och spelar den perfekta kollegan. Hör hur alla har haft det i helgen, småpratar och är trevlig, går med ut och käkar lunch. Men inombords känns allt tomt och meningslöst. Man får ingen kontakt.


  • Man kämpar sig igenom dagen och gör sitt jobb, men har svårt att hålla riktig fokus. När man sen äntligen kommer hem är man så totalt utpumpad att man bara kraschar och somnar i soffan före middag.


  • Man känner sig ledsen och nedstämd utan någon tydlig orsak till varför. Något är fel men man vet inte vad.

  • Man berättar inte för andra om sina problem utan känner skuldkänslor för att man inte är glad och har ”allt”, man borde rycka upp sig (utan att lyckas).

  • Man försöker sopa bort sina negativa känslor och ignorera de problem som uppstår.

  • Man har skyhöga krav på sig själv. Även om man gör sitt bästa blir man aldrig nöjd.

  • Efter ett tag slutar man bry sig om sig själv, skippar träning, slutar träffa vänner.


Det går att få hjälp

Som tur är går det att få hjälp, antingen med terapi och/eller anförtro sig till familj eller vänner. Ibland kan det räcka med att tala med en person som står en nära. Många som har leende depression ser sin depression som en svaghet, men det är varken något att vara rädd eller skämmas för. 


Att ta steget till professionell hjälp, där man bl a får lära sig jobba med sig själv, för att få upp självmedkänslan, är tecken på mognad och självrespekt.

 

BOKA IN ETT FÖRSTA MÖTE

Boka in ett förutsättningslöst första möte - halva priset 425:

Skicka gärna ett sms till 072- 577 55 50
med önskemål om tid/datum för samtal
eller fyll i nedan formulär.

Tack för ditt meddelande!